PENANAMAN AEROPONIK

Pengenalan AEROPONIK

Aeroponik merupakan satu cara penanaman sayuran yang terbaik menggunakan udara serta ekosistem air/nutrien tanpa penggunaan tanah.

Pemasangan Aeroponik

takung.jpg LANGKAH1:Letakkan rangka pada posisinya.
tutuptakung.jpg LANGKAH 2:Pasangkan rangka.
Image6.jpg LANGKAH 3:Letakkan bekas di atas rangka
sabut.jpg LANGKAH 4:Sambungkan unit mengawal air.
baja.jpg LANGKAH 5:Pasangkan paip semburan
tapis.jpg LANGKAH 6:Pasangkan adaptor parit
tapis.jpg LANGKAH 7:Pasangkan parit dan pengawalnya.
tapis.jpg LANGKAH 8:Pasangkan parit dan unit kawal suhu.
tapis.jpg LANGKAH 9:Sambungkan hos bertekanan tinggi.
tapis.jpg LANGKAH 10:Pasangkan kuasa GFP
tapis.jpg LANGKAH 11:Uji penyembur.
tapis.jpg LANGKAH 12:Pasangkan penutup bekas.
tapis.jpg LANGKAH 13:Sambungkan bikar berlubang.
tapis.jpg LANGKAH 14:Sambungkan penapis wap.
tapis.jpg LANGKAH 15:Selaraskan lubang semburan.
tapis.jpg LANGKAH 16:Sambungkan bekas nutrien.


Cara Aeroponik Berfungsi

tapis.jpg

Pengawal mikrokomputer akan menyembur satu campuran air, nutrien dan bahan penggalak pada permukaan udara bekas. Mikrokomputer akan menjaga masa semburan tersebut. Semburan air ini akan membekalkan kelembapan yang seimbang.

takung.jpg Penanaman dimulakan dengan meletakkan anak-anak pokok di atas “chamber”. Dahan pokok yang dikerat dan diasingkan juga boleh ditanam. Penanaman juga boleh dilakukan dengan meletakkan biji benih di dalam bekas yang berasingan.
tutuptakung.jpg Cara meletakkan anak benih di dalam “chamber” dengan betul.
Image6.jpg Pastikan kedudukan akar anak pokok agar tidak terlalu dalam dan boleh mengena pancutan air .
Jika anak pokok sudah mengeluarkan daun dan akar yang banyak, maka anak pokok boleh dipindahkan ke dalam pasu atau “chamber” yang lebih besar.
sabut.jpg Rajah menunjukkan kedudukan pucuk dan akar anak pokok yang ditanam di dalam “chamber” yang lebih besar.
baja.jpg Rajah menunjukkan bagaimana anak pokok dipindahkan ke dalam pasu .
tapis.jpg Rajah menunjukkan begitu mudahnya memindahkan anak pokok daripada “chamber” ke dalam pasu.

Kelebihan Sistem

1. Tiada penggunaan tanah bagi percambahan benih.
2. Persekitaraan pembesaran sayuran tanpa penyakit dan tiada pestisid diperlukan.
3. Mudah digunakan hanya “tanam & tuai”.
4. Kebolehan menyimpan air & nutrien.
5. Memberi hasil yang banyak dengan cepat.
6. Pelbagai sayuran ditanam pada masa yang sama.
7. Lebih effisien berbanding Hidroponik.
8. Persekitaraan yang terkawal bagi semua jenis sayura

15 thoughts on “PENANAMAN AEROPONIK

  1. Ye lah nampak menarik gak nie… kalau nak tanam pokok kat rumah, memang best nie. Ada ker yang komersial punya dan berapa kos semua agaknya.

  2. saya mau tanya ni, saya mau mengangkat tema tentang aeroponik, tapi saya masii bingung sama alat” apa saja yang di gunakan untuk penanaman tanaman aeroponik, lalu kira” ada yang bisa memberikan saya saran untuk makalah saya nggak ya? saya ingin membahas tanaman aeroponik, saya minta bantuan ni, kalo ada yang bisa memberi saya saran, tolong kirim ke daresoul_lee@yahoo.com sebelumnya terima kasih,

  3. Kenapakah orang seperti saya membuat permohonan untuk memohon memasuki mana-mana program pengajian di universiti malaysia sabah tidak diberi perhatian,walhal saya telah menghantar permohonan telah beberapa kali dan telah memakan belanja prosidur sebanyak RM100.00 kedalam akaun penerimaan UMS dan disamping dapat peluang menimba ilmu yang lebih mendalam tentang pengajian -pengajian yang lebih tinggi, mungkin juga saya boleh berkongsi ilmu untuk pengetahuan yang sangat berguna untuk menambah nilai,jati diri, modal insan dan inovasi yang gitu sangat diperlukan bagi menghadapi alam globalsasi yang sangat mencabar serta barang kali boleh juga dapat mengatasi pelbagai masalahaan graduan menggur walaupun sudah mendapat segulung ijazah serta dapat memberikan input yang bermanfaat kepada pusat gedong ilmu dan sebagainya. Insyallah apabila saya berjaya memasuki UMS saya akan berusaha mengkongsi pengalaman dan pengetahuan didalam pelbagai ilmu yang saya tahu dan telah dapat dilaksanakan serta telah membuahkan hasil dari segi, sumber kewanngan, pengatahuan iaitu ilmu dan pengalaman. Sekian terima kasih……………

  4. halorh..i’m a form6 student and in my final year at tis moment.i would like to thank u a lot for exposing so much information on this acuaculture thing.it really helps me with my research n my course work..keep up on spreading more knowledge to people.thank u so much.

    regards, exarina

  5. sy pelajar uitm n amek kos pengurusan ladang…leh tak bagi information yg lebih mendalam ttg aeroponik…
    ttg kos..bhn material…

  6. asw, bagus juga nich buat inspirasi! klo bisa lebih di lengkapi lagi. contohnya jenis pupuk yang di gunakan apa! tanks

  7. It’s really interesting. Saya mahasiswa Fakultas Pertanian Universitas Padjadjaran, Bandung, Indonesia.

    How about the fertilizer ? bagaimana nak campur itu pupuk dengan air ?

    Terima kasih

Tinggalkan komen