Pak Latif tauke jeruk Melayu

wt_01.1

Isteri Pak Latif, Hindun Husin (kanan) bersama dua anaknya, Abu Amar dan Sarah di tapak jualan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan negeri Kelantan 2009 di Kota Bharu, baru-baru ini.


KOTA BHARU 28 Julai – Jika ke Pulau Pinang, antara ole-ole yang dicari pelawat untuk dibawa pulang sudah semestinya jeruk buah pala sebagai tanda sudah menjejaki negeri ‘anak mami’ tersebut.

Namakan apa sahaja jenis jeruk buah sekalipun, daripada mangga kepada buah ceri, daripada kedondong kepada kelubi, pengusaha dari negeri itu sedia membekalnya kepada pasaran.

Namun hampir seratus peratus yang mengeluarkan produk makanan ini adalah dari kaum lain walaupun majoriti yang meminatinya adalah orang Melayu.

Melihat situasi tersebut, bekas pekerja bawahan tauke jeruk, Abdul Latif Hashim, 52, dari Cherok Tok Kun, Bukit Mertajam, Pulau Pinang berusaha menjadi Melayu pertama mempelopori perusahaan ini 18 tahun lalu.

”Peminat jeruk buah boleh dikatakan 85 peratus orang Melayu tapi nak mencari pengusaha Melayu seorang pun susah,” kata pengurus Jeruk Pak Latif Enterprise itu kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Beliau ditemui ketika turut serta dalam program Hari Peladang, Penternak dan Nelayan peringkat negeri Kelantan 2009 di perkarangan Stadium Sultan Muhammad ke-IV baru-baru ini.

Abdul Latif yang hanya berkelulusan setakat sekolah rendah dan bekerja di kilang besi pada peringkat awal berkata, keazamannya timbul kerana tidak mahu lagi menjadi kuli dan hanya mendapat upah bulanan yang tidak setimpal dengan keringat yang dicurahkan.

”Semasa makan gaji, sayalah tukang pilih dan beli buah di pasar dan saya juga yang terlibat dalam proses menjeruk dan memasarkannya. Selepas dua tahun saya menimba pengalaman antara 1989 dan 1991, saya terfikir sudah tiba masa mengubah nasib diri dan berusaha sendiri,” katanya.

Menurut Abdul Latif, untuk memantapkan lagi ilmunya, dia mengambil kursus dengan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) bagi mengenal pasti bahan kimia dan kuantitinya yang sesuai digunakan dalam proses menjeruk.

Jelasnya, menjeruk buah melibatkan proses ‘menggaram’ dan ‘menggula’ yang memakan masa antara 2 minggu hingga 3 bulan bergantung kepada kehendak dan keperluan pasaran pengusaha.

Bermula dengan perusahaan di rumah, dia kini mempunyai kilang, dewan dan bengkel yang berjaya didirikan hasil bantuan dan kerjasama dari pihak Jabatan Pertanian Pulau Pinang, Persatuan Peladang Kawasan (Peladang) dan juga Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) negeri itu.

”Mereka menyediakan saya dewan dan bengkel tersebut untuk membolehkan saya mengadakan kursus bagi orang lain yang berminat mengusahakan jeruk buah,” katanya.

Jelasnya, hasil dari kursus yang diadakannya sejak Januari tahun ini telah berjaya melahirkan tujuh orang pengusaha jeruk buah Melayu yang aktif di Pulau Pinang dan Perak.

”Ada antara ‘bekas murid’ saya itu kini menjalankan perniagaan dengan modal pusingan RM100,000,” katanya bangga.

Dari gaji RM400 sebulan semasa bekerja kilang dulu, Abdul Latif bersyukur kerana hasil jualan jeruk buahnya yang diedar kepada pemborong mencapai angka lebih RM12,000 sebulan dan dapat mengambil pekerja seramai 7 orang termasuk dua orang anaknya.

Anak perempuannya, Sarah, 25, berkhidmat sebagai pengurus akaun manakala Abu Amar, 24, bertanggungjawab dengan pemasaran jeruk buahnya di luar Pulau Pinang.

”Jeruk buah saya yang terjamin halal dan bersih dipasarkan bukan sahaja di Pulau Pinang bahkan juga di Kelantan, Terengganu, Kedah, Perak, Melaka dan Kuala Lumpur. Insya-Allah, pada pertengahan 2010 syarikat saya akan menembusi pasaran Singapura dan Brunei,” katanya.

Baru-baru ini, produk beliau yang dibungkus dengan jenama ‘Jeruk Mutiara’ mula masuk ke pasar raya besar Tesco di Kuala Lumpur.

Abdul Latif amat berterima kasih dengan isterinya, Hindun Husin, 46, yang menjadi pendokong utama beliau dalam perniagaannya itu.

”Hindunlah yang membantu saya mengurus setiap kali saya terpaksa keluar kerana menghadiri kursus dan mengembangkan perniagaan, saya terhutang budi padanya,” katanya.

Katanya, mereka yang berminat menceburi perniagaan ini boleh memulakan langkah dengan menghubungi urus setia kursus jeruk buah yang diadakan dengan kerjasama FAMA, Peladang dan Jabatan Pertanian melalui talian telefon 019 444 7105.

”Kursus selama tiga hari yang mengajar peserta seramai 20 orang setiap sesi cara-cara menjeruk buah secara amali dari awal hingga akhir termasuk kaedah pemasaran dan bahan kimia yang akan dibekalkan sebagai latihan apabila mereka pulang ke tempat masing-masing,” katanya.

Abdul Latif yang sudah mengadakan kursus kepada lebih 75 peserta bukan sahaja di Pulau Pinang tetapi juga di Perak dan Kelantan.

5 thoughts on “Pak Latif tauke jeruk Melayu

  1. perluaskan lg perniagaan terutamanya pasaran luar,banyakkan lg membuat promosi untuk memperkenalkan lg produk anda ke peringkat yang lebih tinggi

  2. salam, say adalah peminat jeruk buah, kalau saya nak mempelajari ilmu membuat jeruk buah, boleh buat x kat area johor bahru

  3. saya ingin membuat research d tempat encik mengenai pemprosesan jeruk. kos yang di perlukan untuk memulakan industry ini..

Tinggalkan komen